5 tips voor omgaan met emoties

Emoties. Ze zijn “the spice of life” – het zijn de gevoelens die het leven interessant maken. Ze markeren de belangrijkste momenten van ons leven. Denk bijvoorbeeld eens terug aan de mooiste dingen die je hebt meegemaakt: daar kwamen zeker weten emoties bij kijken. Je bruiloft, een fijne verjaardag, de geboorte van je kind, het slagen voor je examen… Je hebt gelachen en plezier gevoeld. Ook de minder leuke gebeurtenissen in je leven worden gemarkeerd door emoties. Verdriet, boosheid of afkeer komen zo af en toe ook kijken in je leven. Omgaan met emoties is dus een vaardigheid die van pas komt in het dagelijks leven. Bij sommigen gaat dit vanzelf – anderen hebben hulp nodig bij het leren omgaan met emoties. Dat is ook prima en bevordert alleen maar het welzijn!

Hoe leer ik omgaan met emoties?

Wanneer je geraakt wordt door een emotie en je weet niet wat je ermee moet, kan dit beangstigen. Het is daarom handig om een stappenplan in je hoofd te hebben. Een aantal dingen die je kunt doen wanneer je dit overkomt, en om het omgaan met emoties te vergemakkelijken, zijn:

  • Haal diep adem.
  • Accepteer de emotie.
  • Onderdruk de emotie niet.
  • Ga na waar de emotie vandaan komt.
  • Vind een uitlaatklep.

Deze vijf dingen kunnen al je al sterk helpen in het omgaan met emoties. Wat betreft het accepteren en het niet onderdrukken: dit zijn echt de eerste stappen. Wanneer je de emotie gaat onderdrukken, zal je dit niet verder helpen. Op het laatst wordt de uitlaatklep genoemd; dit kan enorm opluchten wanneer je eenmaal hebt gevonden wat jouw uitlaatklep is. Dit kan muziek zijn, of schilderkunst, of hardlopen – of een andere sport. Beweging lijkt vaak effectief te zijn. Dan nog het nagaan waar de emotie vandaan komt. Dit kan je helpen in het omgaan met emoties, omdat je de emotie de volgende keer verwacht. Je weet dan immers waar hij vandaan komt, wat ‘m heeft getriggerd, en je kunt daar op inspelen. Door de emotie te accepteren op dat moment. Soms weet je in een keer waardoor je moet huilen, maar soms kan dit lastig zijn. Accepteer ook dat en neem de tijd om erachter te komen wat je verdrietig – of boos, of blij – heeft gemaakt. Uiteindelijk is het een proces.

Terug naar het onbevangen kind

‘Hoe kan het toch dat ik niet goed kan omgaan met emoties?’, kun je je afvragen. Op de website arisefrom.nl staat op een mooie manier beschreven hoe dit zou kunnen. Als kind beleef je de wereld onbevangen, met je eigen emoties die jij kent zoals je ze hebt leren kennen in jezelf. Zonder invloeden van buitenaf. Maar dan groei je op en krijg je te maken met gevoelens die niet overeenstemmen met jouw eigen unieke emoties en behoeften. Als kind pas je je dan aan aan de dagelijkse werkelijkheid – want dan krijg je immers erkenning en bevestiging. Maar… Zo raak je ook jezelf kwijt. De authentieke beleving van de wereld die jij als kind had, wordt op deze manier eigenlijk onderdrukt; het wordt geen recht gedaan. In je verdere leven ga je vervolgens deze unieke gevoelens vermijden, omdat deze niet erkend werden of niet bij de alledaagse werkelijkheid met de alledaagse cultuur pasten. Dát kan een goede reden zijn waarom je omgaan met emoties lastig vindt. Herken je dit bij jezelf, dan is het een aanrader om eens op bovenstaande website te kijken. Arise From, en specifiek Wanda en Harrie Linssen, geeft cursussen over omgaan met emoties. Ook meta-psychotherapie en craniosacrale therapie zijn hun specialisaties. Wil je leren omgaan met emoties, dan ben je hier dus op het goede adres!